tisdag 16 augusti 2011

Annies och mitt äventyr.


I lördags kom Annie hit för att hämta mig och vi skulle äntligen åka på vårat äventyr som vi bokat in redan i Januari.
Vi skulle åka till skogen och bo mitt i ett vargrevir. Spana och nattvandra i svår terräng med guide för att förhoppningsvis se och höra varg. Vi var en grupp på 16 st med två guider. Vi vandrade och lyssnade till tre på natten och sov i ett stort tält tillsammans...
Föreläsningar, grillning, myggstift, spännande människor, skog, fullmåne och Annie=)
Eftersom det finns så starka åsikter, känslor och tankar om vargen så tänker jag inte skriva mer.

Det var en fantastisk natt i skogen, becksvart, svettigt, myggigt... vandring i mycket svår terräng, pannlampa, total tystnad, sitta på olika ställen upp till 2 timmar stilla och tysta...fullmåne och vindstilla.

Det finns som sagt så många starka åsikter om just vargar och jag tycker dom får absolut för mycket negativ uppmärksamhet.
Jag fick lära mig av experter att:
*det är 200 år sedan en varg dödade en människa.
*Jägarna skadeskjuter sina jakthundar mer än att en varg skadar en jakthund, sånt pratar man såklart inte om.
*Kort vanligt folk tar på vargar hit och dit är oftast hundar då alla vargar i sverige ser likadana ut.
*1983 fanns det 2 sedda vargar i sverige, nu finns det ca:200st.
*Vargar är mycket skydda och väldigt svåra att se. Får du äran att se en har du tur.
*Alla fårägare får hjälp med att sätta upp vargstaket, ALLA! men det pratar man inte heller om så klart..Billigt dessutom men intresset finns knappt!!

Jag älskar inte vargar mer än jag älskar något annat djur. Jag är en djurälskare och jag tycker att alla djur ska ha sin ätt att leva. Jag är sjukt trött på vissa människor, fega och rädda är de. Allt ska dödas!
Alla djur behövs... liksom alla typer av människor behövs.



I´m ready?=


Hotellet för natten.

Hittade och plockade massa svamp.


Välbehövlig pause.

Oj oj.. så fint att man nästan grinade.

Vid vårat Camp.

Världens häftigaste och bästa annie.




Det började bli mörkt.


Så här mörkt var det mitt i natten.

Vackert. VACKERT.

Bävrarna hade bestämt sig för att bygga ett bo mitt i skogen och hade därmed fått en en hel av skog att drunkna. Mackert och spökligt.


2 kommentarer:

  1. Helt otroligt vad mysigt ni ser ut att ha haft ! Värsta frilufts- människan du är syster :D

    SvaraRadera
  2. Jadu folk har så mycket åsikter om dessa vackra djur. Själv har jag bott "granne" med dom i inte fullt 20 år och aldrig, aldrig blivit störd, fått behålla hundar jag haft. Så allt överdrivs tycker jag. Dom har rätt att leva som alla andra. Finns det mat i skogen ser du dom knappt. Önskar jag kunnat vara med och upplevt det fina du gjort=) /S.F

    SvaraRadera