onsdag 28 september 2011

Bara gamla människor?

Det kan vara just din gamla mor som jag tvättar på morgonen, klär i fina rena kläder, borstar hennes hår, borstar hennes tänder och smeker henne på kinden. Ser till att hon får vätska och mat i sig.

Din arbetare till far kanske det är jag som går till om dagarna och byter hans blöja. Ger honom fika, bakar en äppelkaka lite fort så han får känna doften av kanel och äpple i köket.

Kanske är det din mormor som jag håller i handen och försöker lugna för hon har sån enorm dödsångest... vi sjunger tillsammans... "mors lilla Olle i skogen gick" Hon blir lugnare då...Jag ser till att hon tar sin medicin och bäddar ner henne i sängen så att hon ligger skönt...

Din dementa farfars ben kanske det är jag som smörjer så han ska få igång blodcirkulationen och inte få bensår... ger honom sitt insulin och ett glas mjölk och en mandelkubb till.

Kanske är det din farmor som är så förkyld just nu. Vi torkar hennes snor, ger henne hostmedicin och honungsvatten... torkar av hennes febriga kropp med fuktade tvättlappar så hon ska få känna sig lite fräsch. Vi tvättar hennes nerkissade kläder och sätter på rena matchande fina.

Att jobba inom hemtjänsten betyder att man måste vara expert på att möta människor i alla dess olika situationer.
En dement människa kan vara väldigt aggressiv. Agera förvirrat och i deras ögon kan vi vara dennes pappa, en demon eller självaste kungen. Vi måste snabbt veta vilken roll och vilket sätt vi ska bemöta denna person.

En gammal kan vara väldigt ledsen, ha dödsångest eller ha fruktansvärda smärtor. Även där måste vi veta hur vi ska bete oss... Vi måste vara kunniga nog att inse när det är ångest eller när det är läge att ringa efter förstärkning eller efter ambulans.

Vi vet hur ett ett inflammerat tandkött ser ut, hur en svamphärjat område är och vilken behandlings som krävs. Vi får vara beredda att ta reda på både avföring och spyor. Vi städar deras hem och handlar åt dem... ofta är det både tunga läskbackar och tunga matpåsar som skall bäras hem.
Vi gör det för att vi vet att det behövs, för att vi ser inte bara en gammal tant eller gubbe. Vi tar hand om en människa. En person som har levt ett långt och hårt liv. Som förmodligen har hjälp många människor genom åren. Vi vårdar och hjälper dem för att vi tycker om människor.

För min expertis inom detta yrke fick jag ut 14453 kr denna månad.

Vad tycker ni om detta?

13 kommentarer:

  1. Kass lön, jag får ut ännu mindre fast jag jobbar heltid! /Sofia

    SvaraRadera
  2. Ptja, för att vara ett yrke som man ej behöver någon särskild utbildning till så är det väl helt ok?
    Betydligt bättre än många andra yrkesgrupper där utbildning ej behövs.

    Enda som egentligen kan vara bättre är väl om man halkar in i industrin, fast där vill dom ha mer och mer utbildade människor nu...

    SvaraRadera
  3. Håller med tidigare talare för att vara ett yrke där man inte behöver ha en hel massa år på högskolan bakom sig så är det helt ok tycker jag. Dessutom är det något du har valt att göra. Och kanske just för att du tycker om det du gör? Helt frivilligt enligt min åsikt.

    SvaraRadera
  4. Måste bara säga att jag blir mycket upprörd över tidigare talares kommentarer. Det finns tusentals yrken (mansdominerade oftast) som inte heller kräver utbilnind men som her nästan dubbelt så mycket pengar i kassan. Vad är det man värdesätter då? Inte är det människovärdet hos de som behöver och är beroende av vården. Dessutom är det där med utbildning ingen hållbar ursäkt eftersom trots att man har tre år av högskolestudier på nacken får man inte ut mer än 20 000- 21 000 kr före skatt som sjuksköterska. Blir så hemskt upprörd över sådana här påståenden för det är sådana som de som bidrar till att hemtjänsten blir ett lågstatus yrke med dålig lön. Sådana som de, som tror att vem som helst skulle klara av ett sådant jobb. Sådana som de, som tycker att man ska vara nöjd och tiga. Herre Gud, jag hoppas verkligen de två tidigare någon gång måste lägga sitt liv i händerna på någon annan för då kanske de börjar uppskatta det enormt värdefulla arbetet som utförs varje dag av människor TROTS den dåliga lönen och den fysiska/psykiska bördan det ibland innebär.

    SvaraRadera
  5. Måste tillägga att de 20 000 kr man får ut som sjuksköterka är FÖRE skatt. Då kan ni ju kanske själva räkna ut hur mycket man får i handen?!

    SvaraRadera
  6. Självklart är det ett ovärderligt arbete ni utför, inget snack om saken! MEN ni är inte ensamma om att göra hårda, slitsamma arbeten med lite lön för mödan. Det finns fruktansvärt många yrken där lönen borde vara högre!

    SvaraRadera
  7. Det man värdesätter inom industrin (antar att det var det du menade med mansdominerade yrken) är ju lönsamhet. Går en industri bra så driver det också upp lönerna, se tex på metallindustrin som är välbetald där många kollektivanställda kan visa upp en plånbok mer välfylld än många hyfsat högutbildade tjänstemän får ut.

    Nu är det emellertid så att alla kanske inte vill jobba med smält stål på nätter och helger, utan istället kanske nöjer sig med något lägre lön mot att få arbeta med något man är mer intresserad av och kanske bättre på, tex inom hemtjänsten.

    Jag anser att 14 453kr är helt i sin ordning, det är betydligt mer pengar än vad man behöver.
    Får man fråga hur många timmar du hade arbetat den månaden då?

    SvaraRadera
  8. å FIA, jag tycker ditt jobb är värt mycket mer!
    SÅnt ansvar .. Det är människor vi pratar om, det är ledsamt att det inte värderas högre.
    . . men visst är det skönt å komma hem och veta att Jag har gjort någon glad idag....

    Kramar Jennie

    SvaraRadera
  9. Tycker det är sjukt att så simpelt arbete som att stirra på en skärm på ssab eller lyfta en kartong från plats a till b och tjäna betydligt mer pengar på nåt lager är helt fel. Sen att du som kallar dig arbetare och inte ens törs skriva sitt namn anser är 14500 är mer än man behöver i månaden bor nog antagligen kvar hemma hos mor och far och inte vet vad saker och ting kostar i världen!! // micke

    SvaraRadera
  10. Micke:
    Vad ska saker och ting kosta? Det finns tabeller för genomsnittliga utgifter och socialbidraget är ju tex baserat på såna tabeller, och det är BETYDLIGT lägre än 14500 i alla fall.

    Har man dessutom två inkomster i hushållet så är enda anledningen till gnället att man dragit på sig för stora utgifter. Jag misstänker att så är fallet här, för det finns folk som klarar att ha hus, bil och två ungar på den lönen. Visst, nöjeskontot blir väl inte det största, men man får ju prioritera.

    Vad tror du händer på ssab om folk slutar stirra in i sina skärmar? Allt hänger ihop, en kedja är inte starkare än den svagaste länken, så därför behövs kanske den där kartongen flyttas från punkt A till punkt B för att stålet ska kunna komma fram.
    Sen är arbetsuppgifterna mer avancerade än så i regel. Men fortfarande, alla vill inte jobba nätter och helger i en smutsig fabrik, inte ens om dom får sitta och "stirra på en skärm". Att jobba som hemsamarit är ju ett betydligt friare jobb.

    Handlar allt om pengar för er?

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att det blev lite diskussion.
    Jag märker ju att herr Arbetare är en man med hög lön, som förmodligen kämpat sig upp dit.

    Jag tycker att alla jobb är viktiga. Men i min värld så gör det inget om masjsburkarna på icalagret inte blir staplade på sin rätta dag, men vi kallar henne "Elsa" på mitt jobb dör om hon inte får sitt insulin på sin rätta dag.

    Sen utan utbildning...nja herr Arbetare... på min arbetsplats är så gott som alla utbildade.

    Sen handlar ju såklart allt om intresse, jag skulle inte få ut så mycket av att jobba med "saker" för jag är en människa som trivs med att hjälpa människor. Jag är helt övertygad om att jag skulle göra ett bra jobb på ett lager, en industri m.m. Men jag är inte en sån "typ"

    Det är sämre betalt inom vården och ja, min vän det är självvalt. Men JAG tycker det är fel!
    Jag har fått äran att jobba med en helt underbar arbetsgrupp där vi alla är mycket måna om "våra" gamla. Alla gör ett sjukt bra jobb och skulle jag ha en anhörig som behövde hjälp i framtiden då denne inte skulle kunna klara sig själv så skulle jag kunna känna mig trygg om jag visste att denne skulle få hjälp av mina kollegor.

    Jag älskar mitt jobb inom hemtjänsten men det skulle kännas så himla bra om jag slapp vända på vart enda kovröre i slutet av månaden.

    Jag tycker att det ska vara RÄTTVIST.

    SvaraRadera
  12. Arbetare innan vi fortsätter det här så skulle jag faktiskt vilja veta vem du är och vad du jobbar med? jag misstänker att du antagligen jobbar på nån så kallad industri och får ut runt 20 i månaden//micke

    SvaraRadera
  13. Ja visst...

    Ålder: 26

    Arbetar: Anställd på ett litet företag inom tillverkningsindustrin (10-talet anställda).

    Senaste lön: 15896kr netto.

    Utbildning: Gymnasiet, något heeelt annat än det jag jobbar inom.

    SvaraRadera