onsdag 20 oktober 2010

Naket.

Fy fan vad patetisk hon är tänker Malin när hon ser på henne.
Henne, kvinnan med en röd fylle näsa och blodspängda ögon, kvinnan som luktar Marinella, Eva, hennes mor.

Malin kom hem efter ett nattpass på Rosen, Rosen är ett boende för gamla människor som inte klarar av att bo hemma längre.
Hon hör ljudet från sterion redan utanför hyreshuset.
Fan hon lovade ju.. klumpen i magen infann sig direkt. Ångesten gjorde sig igenkänd. Hennes ådror snörsdes åt så blodet fick kämpa sig runt, det pulserade i tinningarna.
På kvällen innan det var dags att gå och jobba så lovade hon dyrt och heligt att hon inte skulle supa.
Malin öppnade dörren, stanken av sprit slog i mot henne. Drängarna donade ur högtalarna "om du blir min fru" Där på soffbordet står hon, i trosor och ett linne med ett glas i sin hand. Och dansar och skriker med i refrängen " om du blir min fru, ska jag ta dig här och nu....."

- Maaalin, är du redan hemma?! Eva rättar till linnet som hänger med ena axelbandet långt ner på armen. Hon tar sig ner från bordet och vinglar bort mot sterion och sänker ljudet.

-Alltså den här låten gumman, vet du att mamma har sett dom live? Sluddrar Eva. Hon försöker se nykter ut. Fummlar med en hårslinga mellan fingrarna och försöker focusera blicken på sin dotter.

-Du lovade ju. Du skulle ju inte dricka idag. Vi ska ju till mormor i eftermiddag. Jag fyller ju år i dag. Säger Malin med en förtvivlan i rösten.

- Men gumman, mamma är inte full. Jag drack lite vin till maten bara. Måste du alltid anklaga mig?! Eva vänder sin argt om och går in mot köket. Där står de tomma ölbukarna uppradade och en halfull flaska Marinella och en tom päronsodaflaska står på bordet. Eva fyller sitt glas.

-Jag fick besök förstår du, den trevliga herren på 1:an. Jag bjöd på middag och lite vin. Det är han som har druckit det här. Jag är inte full älskling, lite berusad bara..

Malin går in på toaletten och låser dörren om sig. Där inne låter hon tårarna rinna längs hennes kinder. Hon hatar henne. Hon älskar henne.


Skriva av sig lite.

1 kommentar:

  1. Många långa varma kramar runt Malin!!
    Hon skulle ha behövt en axel att luta sig mot!/S.F

    SvaraRadera